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Gaztelan, antzina, monarka bat aldarrikatzean “Zutoihala altxatzeko” ohitura zegoen. Horrela, udalerriak erregea onartzen zuela adierazten zuen; horretarako, udalerri bakoitzean zutoihal edo bandera txiki bat zegoen, gorrimin kolorekoa, alde batean errege armak eta bestean udalerriarenak zituena.>
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En Castilla existía la antigua costumbre de “levantar el Pendón” con motivo de la proclamación de un nuevo monarca indicando así su aceptación por parte del municipio; para ello existía en cada localidad un pendón real o pequeña bandera de color carmesí con las armas reales en una faz y las del municipio en la otra.
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Gaztelak konkistatu eta gero, erregeorde batek aginduko zuen Nafarroan, zeinak errege-autoritatea zuen Iruńean, eta halaxe iraun zuen afera lau mendez.>
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Tras la conquista castellana, Navarra es gobernada por un Virrey, que en Pamplona ejerce la autoridad del monarca, y así sucederá durante cuatro siglos.
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Eta, borondatezkotasuna, komunitate politiko kontzeptutik dator, beste hainbat korporazioekin batera, sistema natural bakarraren parte delako, erregea buru dela, zeinak bere funtzioen barruan eska diezazkieke zerbitzu militarrak korporazio horiei, berauei dagokien jurisdikzio-eremutik kanpo aritzeko.>
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Y la voluntariedad deriva del concepto de comunidad política en cuanto perteneciente, junto con otras corporaciones, a un único sistema natural cuya cabeza es el monarca, quien en el desarrollo de sus funciones puede requerir los servicios militares de esas corporaciones para actuar fuera de los ámbitos jurisdiccionales que les son propios.
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1828an, erregea Bilbora etorri zenean, Abandoko elizateko baserritar batzuek ezpata-dantza egin zioten, San Frantzisko komentu zaharreko kanpoko eliz atarian entseatzen jardun ondoren.>
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También ante el monarca que visitaba Bilbao en 1828, unos aldeanos de la anteiglesia de Abando, hoy en día incorporada a la Villa, ejecutaron el baile de la Ezpata dantza que habían estado ensayando en el atrio exterior del antiguo convento de San Francisco.
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Probintzia bakoitzeko foruek askotariko corpus juridikoa biltzen zuten, eta honako hauek osatzen zuten: ohiturazko zuzenbideko elementuek, erregeak emandako foru eta pribilegioek, Ermandadeen koaderno eta ordenantzek, adiskidetasun-hitzarmenek, Batzar eta Gorteen akordioek, errege-zedulek edo foru-antolamenduari zegozkion hornidurek, auzitegien eta kantzelaritzen jurisprudentziek, eta abarrek. Testu horiek guztiak foru-eskubidearen eremu pribatua eta publikoa zabaltzen eta zehazten joan ziren, lurralde bakoitzari zegokiona, eta horietan gehitzen ziren eguneroko bizitzaren eta instituzio-eremuaren hainbat alderdi arautzen zituzten erabilerak eta ohiturak.>
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Los fueros de cada provincia recopilaban un corpus jurídico muy variado, compuesto por elementos del derecho consuetudinario, por los fueros y privilegios concedidos por el monarca, los cuadernos u ordenanzas de Hermandad, los capitulados de concordia, los acuerdos de las Juntas o de las Cortes, las reales cédulas o provisiones referidas al ordenamiento foral, la jurisprudencia de las audiencias y chancillerías, etc. Todos estos textos fueron ampliando y precisando el campo del derecho foral privado y público, diferente según los territorios, y a ellos se añadían los usos y costumbres que regulaban muchos aspectos de la vida cotidiana y de la esfera institucional.
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Kasu honetan, zuzenbide natural hori eta ordenamendu juridiko positiboa bat datozenez, egoera juridiko horien bidez eskuratutako eskubideek, subiranoak bere aldetik urratzen dituen kasuen aurrean, bi aldetatik lortzen dute babesa: potestas arrunta baliatzearen bidetik, zuzenbide positiboan txertatuta daudelako eta, batik bat, apartekoa edo absolutua baliatzearen bidetik, ordenamendu naturalekoak direlako. Bigarren bide horretan, monarkak contra ius joateko aukerarik badu, baina lantegia zaildu egiten zaio erabakia arrazoitu behar duen heinean: eskuratutako eskubidea urratzen duen agintza legitimoa izango da baldin eta bidezko kausarik, onura publikoko arrazoirik edo desleialtasunik balego.>
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Por ser de Derecho natural coincidente en este caso con el orden jurídico positivo, los derechos adquiridos a través de esas situaciones jurídicas quedan doblemente protegidos respecto a una eventual vulneración por parte del soberano: frente al ejercicio de la potestas ordinaria por estar integrados en el Derecho positivo, y sobre todo frente a la extraordinaria o absoluta por pertenecer al orden natural, que si bien no impide al monarca ir contra ius se lo dificulta al exigirle que justifique su actuación acreditando la existencia de una justa causa, razones de utilidad pública y en especial la infidelidad, para que el acto que lesiona el derecho adquirido sea legítimo.
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Egoera geopolitiko berriaren ondorioz, hainbat familiak garrantzia hartu zuten sozialki eta Iruñako erreinua sortu zuten. Aristar dinastiak hartu zuen boterea lehendabizi, baina handik gutxira Jimena dinastiak eskuratu zuen boterea, eta dinastia horretako lehen monarkak, Antzo Gartzia Iak, 907.urtean aurrekaririk gabeko politika hedatzaile bati ekin zion.>
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La nueva situación geopolítica provocó que determinadas familias adquirieran protagonismo social y constituyeran el reino Pamplona cuyo dominio recayó en la dinastía Arista y poco después en la Jimena, cuyo primer monarca Sancho Garcés I inició en 907 una política expansiva sin precedentes.
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Finean, hainbat arazo ituna hitzartuz bideratzeko agertzen dira pribilegioa emanez lege orokorrak saihesteko monarkak duen gaitasuna eta itundutakoa errespetatu beharra; subiranoak arbitrarioki pribilegioak ezin atzera bota, doakoak ez baina izaeraz ordain bidezkoak izatetik dator.>
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En definitiva, lo que posibilita que unas cuestiones concretas sean objeto de pacto es la capacidad del monarca para exceptuar o eximir de las leyes generales, privilegiando, y que lo pactado se respete, que los privilegios escapen a una posible revocación arbitraria del soberano se debe a que su naturaleza no es gratuita sino remuneratoria.
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On Karlos-i ezer gutxitarako balio izan zion Morentin-ek Elizaren ondasunekin aberastutako espainiar burgesiaren eremu zabal batzuengana zuzendutako agiriak; honek, balore laiko eta demokratiko-ordezkotzaile eta interes jakin batzuen iraupenaren berme bezala zilegizko monarkaren zioa besarkatzea nahiago izan zuen.>
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De nada valió a don Carlos el manifiesto de Morentin dirigido a amplios sectores de la burguesía española enriquecida con los bienes de la Iglesia; ésta prefirió abrazar la causa del legítimo monarca, garantía de la pervivencia de una serie de intereses y de valores laicos y democrático-representativos.
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Egoera honi aurre egin nahirik nobleziak hainbat mekanismo abiarazi zituen: nekazarien gaineko zergak arbitrarioki areagotu zituzten, elkarren artean lehiatu ziren etekinen banaketa zela-eta, herrien gobernuan barneratu ziren eta monarkei babes eman zieten, dinastien arteko gatazketan.>
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Ante esta situación la nobleza trató de recuperarse mediante diversos mecanismos: incrementando arbitrariamente las rentas sobre los campesinos, compitiendo entre sí por el reparto de beneficios, introduciéndose en el gobierno de las villas y apoyando a los monarcas en sus disputas dinásticas.
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