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muchacho

Partekatu sareetan:

  • 1  s.m. mutil (koskor), mutiko

  • 2  s.m. [criado] morroi, sehi, mirabe

  • 3  s. (pl.) [ambos sexos] neska-mutilak, neska-mutikoak; [solo varones] mutilak, mutikoak

    esos muchachos me han puesto nerviosa: neska-mutil horiek urduri jarri naute

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mutiko (eu)

muchacho (es)

Gaur oraino, Bizkaiko herri batzuetan (Oleta, Otxandio, e.a.) olez-olez ibili espresioa darabilte mutikoen eskeak adierazteko.>
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Todavía ahora en algunos pueblos de Vizcaya (Olaeta, Ochandiano, etc.) se valen de la expresión olez-olez ibili, para referirse a las cuestaciones de los muchachos.
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Gaur egun, Iurretan emakumeek zuzendutako Soka Dantza San Miguel eguneko arratsaldean egiten da, mutikoen Dantzari Dantzaren ostean, hain zuzen ere.>
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Hoy en día, en Iurreta, la Soka Dantza dirigida por las muchachas se realiza en la tarde del día de San Miguel, después que los chicos han bailado la Dantzari Dantza.
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Lau animalia dira liburuaren narratzaile: txoria, urtxintxa, sugea eta antzarak. Berezitasun horrek mutiko errukiorraren sakrifizioari buruzko kontakizun tragikoa indartzen du.>
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Tiene la particularidad de que los narradores son cuatro animales, el pájaro, la ardilla, la serpiente y las ocas, que refuerzan el relato trágico del sacrificio del muchacho inocente.
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Ondoren, 13 urterekin, familia Madrilera aldatu zen eta mutikoa jesuiten San Isidro el Real ikastetxean sartu zuten.>
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Posteriormente, con 13 años, la familia se trasladó a Madrid e ingresó al muchacho en el colegio de San Isidro el Real, regentado por los jesuitas.
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Dokumentu honek, beraz, agerian uzten du zergatik, ogibidez moztailea baina musikazalea zen mutiko honen agerpenarekin, gaitak eskuratu zuen bat-batean horrenbesteko garrantzia eta paper nabarmen hura Egako hirian.>
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A partir de este detalle se puede comprender la importancia y el protagonismo que la gaita, de pronto, adquirió en la ciudad del Ega, con la aparición de este muchacho esquilador de aficiones musicales.
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mutil (eu)

muchacho (es)

Hori Pipaongo (A) kasua da. Bertan, abuztuaren 15ean, gaueko 12:00etan, plazaren erdian, su piztu berri baten txingarren inguruan, mutilek kate bat eratzen dute, batak bestearen gerrikoari helduta eta aurrean adineko gizon bat dutela ezpel-arrama luze bat eskuan.>
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Tal es el caso, también, de Pipaón (A) donde, a eso de las 12 h. de la noche del día 15 de agosto y situados en medio de la plaza, donde se encuentran las ascuas de una hoguera recientemente encendida, se forma una cadena de muchachos asidos por sus correspondientes cinturones, en cuyo primer lugar va un anciano portando una larga rama de boj.
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Luzaideko konpartsan Nafarroa Beherekoetan dituzten pertsonaia berberak aurkituko ditugu: Zaldikoak edo zaldunak, segizioaren buruan doazen bi edo lau zaldizko, urrutien dauden baserrietara eskean joaten direnak; Cabalierra eta Cabaliersa, zaldi gainean doazen kapitaina eta bere ematzea; Makilaria, danbor nagusia -batzuetan, bat baino gehiago-, makilari biraka trebeki dantzatzen duena; Zapurrak, ahaztutako armadetako hondeatzaileak; Zigantiak, emakume itxura duten erraldoi soilak; Axe ta tupina ikuskizuneko mutilak -azeriaren eta marmitaren istorioaren parodia da, biolentzia errituala agerian uzten duena-; Banderariak, Luzaideko gazteriaren bandera eta ikurrina daramatzatenak; Gorriak, diru-bilketaz arduratzen diren poltsa-zainak; Basa-anyereak, neskaz jantzitako bi edo lau mutil gazte, aurpegia beloarekin estalita dutenak; Bolantak, segizioko kide hautatuak, talde jendetsua.>
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La comparsa luzaidarra integra los mismos personajes que las de sus vecinas bajonavarras, a saber: los Zaldikoak o zaldunak, dos o cuatro jinetes que encabezan el cortejo y se aproximan a los caseríos más alejados para recoger los presentes de la cuestación; el Cabalier y la Cabaliersa, también a caballo, en funciones de capitán con su esposa; el Makilari, recuerdo del tambor mayor -pueden ser varios-, que baila haciendo girar la makila con acrobática destreza; los Zapurrak, una suerte de zapadores de olvidados ejércitos; los Zigantiak, sencillos gigantes con figura femenina; los mozos que representan Axe ta tupina -singular parodia del zorro y la marmita no exenta de violencia ritual-; los banderariak, que portan la bandera de la juventud de Luzaide y la ikurriña; los Gorriak, bolseros responsables de la recaudación; los Basa-anyereak, dos o cuatro muchachos jóvenes vestidos de señoritas que esconden su cara tras un velo; los Bolantak, lo más selecto y nutrido de la comparsa.
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Azken herri horretan berezko bertsioa dute eta neska-mutilek (antzina soilik mutilek) hainbat pausu eta mugimendu egiten dituzte musikaren erritmora eta, aldi berean, kantuan aritzen dira:>
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Es en esta última villa donde, con una versión propia, muchachos y muchachas desde hace ya un tiempo, antes únicamente mozos, ejecutan pasos y movimientos, al ritmo de la música, mientras entonan:
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Mutil dantzak, biribilean eta erloju-orratzaren aurkako norabidean mutil gazteek dantzatzen dituzten dantzak dira eta hortik datorkio mutil dantza izena; Baztango Haranekoak dira.>
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Las mutil dantzak, son bailes en círculo y sentido antihorario de jóvenes varones que reciben por ello el nombre de mutil dantza, danza de muchachos, son exclusivas del Valle del Baztán.
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Mutila Zeberiora jaitsi zen egun batean ezagutu zuten elkar Benantzio eta Mauriziak.>
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En una ocasión en la que el muchacho fue a Zeberio se conocieron Benantzio y Maurizia.
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