Elhuyar Hiztegia

es > eu

mucho, -a

Partekatu sareetan:

• 1  det./pron. [contable] asko, anitz, aunitz; franko, ugari, hamaika, makina bat, pila bat

en la oficina hay muchas mesas: bulegoan mahai asko dago

tiene muchos hijos: seme-alaba anitz ditu

hay muchas casas vacías allí: etxe hutsa franko bada han

se han reunido muchos atletas: atleta ugari bildu da

dice que ha venido muchas veces: hamaika aldiz (askotan) etorri dela esaten du

• 2  det./pron. [no contable] handi

hace mucho calor aquí: bero handia dago hemen

me da mucha alegría verte tan joven: zu hain gazte ikusteak poz handia ematen dit

• 3  det./pron. [referido al tiempo] luze, asko

le he esperado mucho tiempo: denbora luzez egon naiz bere zain

¿veinte años?, eso es mucho tiempo: hogei urte?, hori denbora luzea (denbora asko) da

• 4  adv. asko, anitz, aunitz, aise; (únicamente con sustantivos incontables) oso

este mes he ganado mucho dinero: hil honetan diru asko irabazi dut

no durará mucho: ez du anitz iraunen

me aburrí mucho: oso aspertu nintzen

me gusta mucho: oso gogoko dut, asko gustatzen zait

te quiero mucho: asko maite zaitut, oso maite zaitut

• 5  adv. [comparativo] askoz (ere), anitzez

mucho más lejos: askoz ere urrutiago

es mucho mejor que yo: ni baino anitzez hobea da

mucho antes: askoz lehenago

• por mucho que

anitz (eu)

mucho (es)

Anhauztarra sortzez, Euskal Herriko kantari aunitz bezala, 1993an Euskal Kantu Txapelketan parte hartu zuen Amaiak.>
www.euskalkultura.com

Como muchos artistas de Euskal Herria, Amaia gano el Concurso de Canto de Euskal Herria en 1993.

Ezagutzen dugunok eta berarekin uneak partekatzeko zori ona daukagunok, Zorionak! ozen bat opa diogu, eta Anitz urtez!>

Quienes lo conocemos y tenemos la suerte de compartir momentos con él, le deseamos un sonoro Zorionak! eta Anitz urtez! (felicidades y por muchos años más). Iriarte -entre culturas aitz garcía ximen
www.euskalkultura.com

XIX. mendearen bukaeran, eskualdeko bertze herri anitzetan bezala, larizio pinuak (Pinus nigra) eta Ameriketako haritzak landatu ziren.>
bera13

A finales del siglo XIX, y como en muchos pueblos de la zona, se replantaron pinos laricios (Pinus nigra) y robles americanos.

Bertze espezie batzuk aipatu behar ezkero bertako arrazak diren, pottoka, betizu eta sasi ardiak aipatzen ahal genituzke, Euskal herriko bertze herri aunitzetan bezala gure mendietako larreetan alatzen direnak.>

Otras especies autóctonas de la zona son las “pottoka, betizu y sasi ardi” que igual que en muchos pueblos del país vasco podemos encontrar pastando en nuestros montes.
bera13

Julioren lanari esker, horietako aunitz, betirako desagertu aitzinetik, gure garaietara ailegatu dira.>

Gracias al trabajo de Julio, muchas de esas piezas han llegado hasta nuestros días.

anitzez (eu)

mucho (es)

Euskararen piramide demolinguistikoaren oinarria anitzez zabalagoa da orain duela hiruzpalau hamarkada baino.>
www.euskonews.com

La base de la pirámide demolingüística del euskera es mucho más amplia ahora que hace tres o cuatro décadas.

Hemen irudika ezina da hori, bertze modu batez bizi ditugu politika kontuak, anitzez oldarkorrago.>

Eso aquí hubiera sido inimaginable, porque nosotros hemos vivido de otra manera el tema político, de una manera mucho más visceral.

asko (eu)

mucho (es)

Begiratzen dugun edozein aldetara ere ikuskizuna aparta da eta denbora luzez horretan jarduten dugu, ertz hauskorraren zeharkaldia jarraitzea pentsatzen dugun arte, aurri-kusita dugun baino lan gehiago ematen digun arren. Asko kosta bazaigu ere Clot de Hount (3289 m.) gailurrean gara eta Cerbillona lepora jaitsiz (3195 m.), oso ezagunak diren Russell-en zuloak aurrez aurre aurkitzen ditugu. Harkaitzean zulatutakoak eta Russell kondeak denbora luzez erabili zituenak.>
www.capraalpina10

Las vistas son magníficas miremos donde miremos y pasamos un tiempo admirándolas, hasta que decidimos continuar la arista descompuesta, que nos da mucho más trabajo de lo que pensamos. A duras penas hemos llegado hasta el Clot de Hount (3289 m.) y una vez descendemos hasta el collado de Cerbillona (3195 m.) nos encontramos con las famosas grutas Russell, agujeros horadados en la roca y donde el Conde Russell pasaba largas temporadas.

Bere profila leku askotatik ikusi oi dugu eta betidanik aurkitu izan dugu gailur tente eta ikustatuz inguratua, ezin bestean oharkabe egin dutena dudarik gabe.>

Hemos visto su silueta desde diferentes lugares y siempre la hemos encontrado rodeada de cimas mucho más elevadas y visitadas, que ciertamente la han hecho pasar desapercibida.
www.capraalpina10

Bista izugarriak ditu edozein lekutara begiratuta ere, baina gaur ez daukagu paisaiaz asko gozatzeko aukerarik eta lehenbailehen berantzako bidea hartu beharrean gara.>

Miremos a donde miremos las vistas son espectaculares, pero hoy no tenemos tiempo para poder admirar mucho el paisaje y sin perder tiempo tenemos que emprender el camino de vuelta.

Pilatua dagoen elurra asko denez zaila egiten zaigu gorantz joatea, aurrekoak egin duten arrastoa segitzen badugu ere.>
www.capraalpina10

La nieve acumulada es mucha y ello hace algo más penosa nuestra ascensión, a pesar de que seguimos la huella marcada.

Materiala: Makilak eta ur asko.>

Material: Bastones y mucha agua.

franko (eu)

mucho (es)

Egitura oso sinplea eta Europako musika eruditoaren parametroetan erabat sarturik, eragin batzuk jaso izan ditu historian zehar, eta segurutik kontradantzarena nabariena izan daiteke. Baina jende frankorentzat, fandangoarekin osatzen duen dantza-bikotea euskal dantza askatuaren sinonimoa da.>
www.euskomedia.org

Siendo de estructura simple y completamente integrada en los parámetros de la música erudita europea, ha sufrido diferentes influencias a lo largo de la historia, y seguramente la más notable la de la contradanza, pero para mucha gente, la pareja de bailes que constituye con el fandango es el sinónimo de baile vasco al suelto.

Oroitzapen asko ditut Zinemaldiaren inguruan, eta, gainera, zuzendari handi franko eta askotariko zinema aurkitu ditut berari esker.>
www.euskonews.com

Tengo muchos recuerdos entorno al Festival y además, me ha hecho descubrir muchos grandes directores y cine muy variado.

Iruditzen zait, gainera, oso urte ona dugula aurten, zuzendari garrantzitsuen film franko ikusiko baitira Donostian.>

Creo, además, que tenemos un buen año en el sentido de que son muchas las películas de directores importantes las que se van a poder ver en San Sebastián.
www.euskonews.com

Hori bai, guztia esate aldera, baserri berriak ez ziren beti kortetan eraiki, Legazpiko burdinolen esparruetan ere altxa baitziren, 1531. urtean adibidez.22 Zernahi gisaz, Ugarteren (1976: 452) oinatzetan, 15. gizaldian saroietan bizileku franko ezarri zirela irudi du.>

Hay que decir que no todos los caseríos nuevos se construyeron en seles, también se levantaron en torno a las ferrerías, en 1531 por ejemplo.22 Según indica Ugarte (1976: 452), parece ser que en el siglo XV se establecieron muchas viviendas en los seles.

Irten nintzen patiora eta, orduz gero, betirako lagun daukak Joxemari adiskide mina; geroztik baditugu, eduki ere, abentura franko.>
www.euskonews.com

Salí al patio y, desde aquel momento, Joxemari y yo nos hicimos amigos para siempre; hemos tenido muchas aventuras a partir de entonces.

oso (eu)

mucho (es)

Pilatua dagoen elur kopuru handiak eta oso ere biguna dagoenak, asko zailtzen digu goranzko bidea.>
www.capraalpina10

La cantidad de nieve acumulada y lo blanda que esta, nos dificultan muchísimo la ascensión.

Ahalegin handiak egin behar ditugu zutik mantendu ahal izateko, benetan oso zaila dena. Wallon aterpetxetik datorren bidea eta Cambales lepotik zeharkatzen duena, San Martin lepora norabidean, iritsi gara.>

Después de mucho esfuerzo por no perder la verticalidad, ciertamente algo muy difícil, conseguimos llegar hasta la senda que sube desde el refugio Wallon y cruza por el collado de Cambales, dirección al collado de la Piedra.
www.capraalpina10

Inguru honetan arroka oso egoera txarrean dago eta horrek, nahitaez, kontu handiz ibiltzea behartzen digu.>

Verdaderamente la roca en este tramo se encuentra en un pésimo estado y tenemos que andar con muchísimo cuidado.

Igoeraren azken zatia kare harrietatik igoz egiten dugu, dena den, tentu handiz ibili behar gara mendigoizale asko pasa ondoren oso labainkor bai daude.>
www.capraalpina10

La parte final de la ascensión la hacemos trepando por roca caliza, que por cierto, está muy pulida por el paso de los muchos montañeros.

Aterpetxea eta lakua dagoeneko oso txikiak ikusten ditugu, denbora gutxian asko igo dugun seinale.>

Vemos el refugio muy por debajo de nosotros así como el lago, lo que pone en evidencia lo mucho que hemos ascendido en pocos minutos.