Elhuyar Hiztegia

1 eta

Partekatu sareetan:

• 1  junt. y; e

zozoa eta belea: el tordo y el cuervo

bi eta bi lau dira: dos y dos son cuatro

kale luze eta zabala: una calle larga y ancha

gurasoei eta adiskideei bidali zien: se lo envió a los padres y a los amigos

eser zaitez eta entzun ezazu: siéntate y escucha

astoa ekarri eta atarian utzi zuen: trajo el burro y lo dejó en la puerta

minutu bat eta hogei segundo: un minuto y veinte segundos

bostak eta laurden: las cinco y cuarto

bi eta bi gelditu dira: ha quedado empate a dos

eta Ines?: ¿y Inés?

Xabi eta biok: Xabi y yo

• 2  junt. (aditzaren era burutuaren ondoren) (denbora-zentzuaz) y en seguida, nada más, cuando; (baldintza-zentzuaz) si

alkatea agertu eta oihuka hasi ziren: nada más aparecer la alcaldesa empezaron a gritar

heldu eta lotara joan ziren: llegaron y se fueron a dormir

halakoa utzi eta, non genuke bestea?: ¿si dejamos ese, dónde tendremos el otro?

• 3  junt. (Heg.) (aditz jokatuaren ondoren) (kausaletan, baita -(e)la atzizkia duten esaldietan ere) pues, porque, a causa de, con motivo de; (enfasi-ñabarduraz) (pero) si

ez du ekarri, handiegia zen eta: no lo ha traído, porque era demasiado grande

hori dela eta ez dira etorri: no han venido por ese motivo

hor haiz eta!: ¡pero si estás ahí!

zer dela eta galdetzen didazu hori?: ¿por qué me preguntas eso?

haserre daude auzokoarekin igogailua dela eta ez dela: están enfadados con el vecino a causa del ascensor

• 4  junt. y, como, ya que

Errenterian bizi naiz eta / egin zaidazu bisita: vivo en Rentería, y podrías hacerme una visita

triste bizi naiz eta / hilko banintz hobe: vivo triste, y sería mejor si muriera

• 5  junt. (izenaren ondoren) y los demás, y los otros, y cosas así

arreba-eta bihar etorriko dira: mi hermana y los demás vendrán mañana

• 6  junt. (nork eta, non eta, zer eta, nor eta eta gisakoetan harridura adierazten du) y precisamente, y mira por dónde

nork eta Nereak esan behar: mira por dónde fue precisamente Nerea quien lo dijo

non eta Etxahunian!: ¡y (fue) precisamente en Etxahunia!

eta *Adibide guztiak automatikoki lortu dira hemendik: dabilena

...eta ...ta auziari ausardiaz erantzunez. Maskarada, ihauteri eta Lantzeko zortzikoan oinarritutako konposizioekin batera, Er...

... behar dira ondo familiaren eta eskolaren luzapen eta ingurune diren jardunbide guztiak: kirola, aisia...

...pertsona aktiboetatik 79 lanean zeuden (43 gizon eta 36 emakume) eta 7 langabezian zeuden ...

...arte. Gero Eskoriatzara joan zen ikastera eta bi urte egin zituen Hermano Luis Mujikan...

... TB) arteko hitzarmena. 9. Bermeoko Udala eta Hamaika telebistaren arteko hitzarmena. 10. Bermeoko ...

...b) Eraikitzeari, hasiera- eta bukaera-datei eta obrak hartzeari buruzko datuak. c) Kokagune...

...an Albretekoak, Nafarroako Erregeak, gudukatu ez eta bere neutraltasuna aldarrikatzen saiatu zen. Mende ...

...gauza guztiak ADES-en webgunian emoten dittudaz, eta osasun asuntoko artikulu guztiak hona mobidu dittudaz...

... Norvegiako Nobel Batzordeak azaldu duenez, mediku eta ginekologoak «bortxaketa masibo» horiek egiten dituztenen z...

...zen, 1 okindegi zen eta 1 lur eta paretak apaintzeko denda zen. 2000. urtean ...

y (es)

Gutxika bada ere pitzadura gune kaotiko hau atzean uzten ari gara, glaziarra eskuinetik igoz eta beti ere horma harritsuaren norabidean, non erortzen diren harriekin kontu handiz ibili beharko garen.>
www.capraalpina10

Poco a poco vamos dejando atrás esta caótica zona de grietas, remontando por la derecha el glaciar y buscando en todo momento las paredes rocosas, donde deberemos de tener cuidado con la caída de piedras.

Igoera ederra 2016 urte oparo eta emankor honi agur esateko.>

Una hermosa ascensión para despedir este provechoso y productivo 2016.
www.capraalpina10

Altuera galtzen goaz Parke Nazionaleko bidezidor polit batetik, GR10 arrastoak jarraituz, Cabaine de Pailla (1800 m.) dagoen ingurutik eta Astazou-ko ipar isuriaren azpitik. Bidea Bois de Pailla basoan sartzen da sigi-saga asko medio aldapa jaitsiz, bi errekatxuloen tartetik.>

Seguimos perdiendo altura por el excelente y sinuoso camino del parque nacional y siguiendo las marcas de la GR10, pasamos cerca de la Cabane de Pailla (1800 m.), bajo la cara norte de los picos Astazou.

Alde batetik bestera gabiltza lekua ezin bilaturik eta erraza ez bada ere, azkenean plataforma txiki bat aurkitu dugu Cascada eta Marbore-ko mendien gurutze bidean. Ezproi batetan aurkitu ere eta bertan dauden harriak kendu eta denda jartzea lortu dugu.>
www.capraalpina10

Por mucho que buscamos no es fácil de encontrar una pequeña plataforma para nuestra tienda y después de mucho tiempo y cerca del cruce de caminos entre los picos de la Cascada y el Marbore, en una faja rocosa encontramos una pequeña plataforma que después de limpiarla de piedras sueltas, conseguimos por fin instalar nuestra tienda.

Xenda desagertu zaigu eta baliza bakar batzuek bidearen nondik norakoa markatzen digute.>

La senda ha desaparecido y apenas unas pocas balizas nos van señalando el camino.

e (es)

Ertzaren ahora igotzen gara (E) eta laster batetan, lehen kota aurkitzen dugu (II, arriskutsua).>
www.capraalpina10

Nos elevamos (E) al filo nevado de la arista y pronto nos encontramos con una primera cota (II, expuesto).

Troumouse zirkuko aparkalekutik atera gara (2100 m.) 0h, (E) Ama Birjinaren txabola eta Lacs des Aires doan bidea jarraitu eta bertara iritsi aurretik, (SSE) norabidea segi eta gora goaz.>

Salimos desde el aparcamiento del circo de Troumouse (2100 m.) 0h, dirección (E) por el camino que nos lleva hacia la Cabaña de la Virgen y a los lacs des Aires, que están situados en el centro del circo.
www.capraalpina10

Petrechema mendia, Ansabere bezala ezaguna dena ere, Zuriza (W) eta Lescun (E) aranen mugan aurkitzen da.>

El pico Petrechema, también conocido como pico d´Ansabere, está situado entre las vertientes de los valles de Zuriza (W) y Lescun (E).

Arriel-etik jaisten den uharra zeharkatu eta aldapa gogor bat hasi da (E) Aguas Limpias errekaren ur jauzia gainditu behar dugu.>
www.capraalpina10

Cruzamos el torrente que baja del pico Arriel y comienza una fuerte subida (E) que nos llevará a lo alto de la cascada del río Aguas Limpias.

Arratsaldea da eta ordu asko daramatzagu oinez.>

Seguimos dirección (E) transitando por un pequeño glaciar bajo la pared de la Espalda y poco a poco nos acercamos hacia las paredes de los picos de la Cascada.

cuando (es)

Kanal estu eta tente batetik (F+) jaitsi beharra dugu, harri soltez beteta dago ibilbidea eta arreta handiz goaz HORCADA baten inguru arte (2431 m.).>
www.capraalpina10

Bajamos extremando las precauciones y cuando llegamos a la altura de una horcada (2431 m.) salimos del corredor por nuestra izquierda.

30 m baina gehiago duten eskailera finko bezain tente batzuetatik jaisten gara eta egia esan, goitik begiratzean zirrara sorten digutenak.>

Bajamos más de 30 m por unas escaleras fijas, que cuando uno se asoma a ellas, verdaderamente impresionan.
www.capraalpina10

Gabeko hamaikak dira eta oso ilun dago Aubert lakuko aparkalekura iristen garenean.>

Son las once de la noche y esta muy oscuro cuando paramos el coche en el aparcamiento del lago d´Aubert y plantamos la tienda de campaña a su lado.

Gutxika bada ere kostata altura harrapatzen goaz eta tarteka gelditu beharrean aurkitzen gara arnasketa berreskuratzeko.>
www.capraalpina10

Poco a poco vamos ganando altura no sin esfuerzo y de vez en cuando tenemos que hacer un pequeño descanso para recuperar el aliento.

Haize jelatuaren ondorioz, elurra oso gogor ageri zaigu eta egia esan, ez du konfiantza gehiegirik eskaintzen, noizik eta behin lurrera erortzea ezinezkoa gertatuz.>

Como consecuencia del gélido viento, la nieve se encuentra muy dura y ello, a decir verdad, no infunde mucha confianza, por lo que de vez en cuando se hace inevitable alguna caída.

si (es)

Gurutz bide baten aurrean gaude, eskuinekoak Respumoso aterpetxera eramango gaitu eta ezkerrekoak Arriel lakuetara, guk aukeratuko duguna.>
www.capraalpina10

En este punto nos encontramos con dos alternativas, si seguimos por la derecha nos conducirá al refugio de Respumoso y el de la izquierda, que es el que deberemos de seguir, nos llevará a los Lagos de Arriel.

Bertan dagoen anklajetik rappel bat egiteko sokarik ez badugu, beste ertzera (NE) joan besterik ez dugu eta bertan dagoen tximini batetik jaisten saiatu, nahiko erraza eta helduleku onekin (II), derrigorrez gu egitea Behartuta gaudena.>

Si no disponemos de una cuerda para montar un rapel desde el anclaje instalado, no queda otro remedio que ir hasta el extremo (NE) del glaciar y hacerlo por una chimenea, poco expuesta y con buenos agarres (II), que en definitiva es lo que hacemos nosotros.
www.capraalpina10

Bideak berriz goranzko jarrera hartu eta suge bat bai litzan, sigi-saga ugari eginez altuera harrapatzen goaz.>

Nuevamente la senda toma sentido ascendente y zigzaguea como si de una serpiente se tratara, para poder ir ganando altura.

Tentu handiz ibili behar dugu lehenbiziko irtengunea igo orduko, bide argi eta garbiena laku izoztura bai doa, Monte Perdido eta Cilindro Marbore artean dagoena, eta jarraitu beharrekoa apenas ikusten da eta parez pare Marbore gailurreko norabidean doa.>
www.capraalpina10

Tenemos que tener cuidado una vez subimos un primer resalte rocoso, el camino más claro y evidente que va hacia nuestra derecha no lo debemos de seguir, puesto que nos llevaría al lago helado entre el Monte Perdido y El Cilindro de Marboré, y si por el contrario el más difuso y menos transitado que tenemos de frente y que mira directamente a la cima del Marboré.

Baina, aurrerago, beste galdera bat egin nion neure buruari: Zergatik, igotzen sufritu egiten dut eta?>

Pero un día me pregunté: ¿Y por qué me gusta si sufro subiendo?

pues (es)

Hori kontuan izanik, ondoko kategoriatako batean katalogatzeko modukoak izan beharko dira: aplikazio mugikorrak, cloud computing, e-commerce, eraginkortasun energetikoa, finantza eta ordainketak, bideo-jokoak, multimedia, plataforma teknologikoa, sare sozialak, gizartea, osasuna eta lana, smart cities, edota bidaiak eta turismoa.>
www.congresociudadaniadigital1

Así pues, deberán en globarse en alguna de las siguientes categorías: aplicaciones móviles, cloud computing, e-commerce, eficiencia energética, finanzas y pagos, videojuegos, multimedia, plataforma tecnológica, redes sociales, sociedad, salud y trabajo, smart cities, cloud computing o viajes y turismo.

Bertan dagoen txabolara sartu gara eta kranpoiak jartzea erabaki dugu elurra izoztua bai dago inguru honetan eta aurrerantzean ere ala egotea espero dugu, 30´.>
www.capraalpina10

Nos metemos en la chabola para colocarnos los crampones pues está la nieve helada y pensamos que a partir de aquí así estará, 30´.

Niretzako inoiz parte hartu gabeko lasterketa bat zen eta horretaz gain beste helburu bat ere banuen. Orain gutxi korrika hasi berria den Iban lagunari laguntzea lasterketan zehar, bere asmoa bi ordutik jaistea bai zen.>

Es una carrera en la que nunca he participado y además de querer correrla tengo un reto añadido, que no es otro que ayudar a mi compañero Iban, que ha empezado a entrenar hace unos meses, pues su ilusión es hacerla en menos de dos horas.
www.capraalpina10

Hemendik jende asko ibiltzen dela nabaria da, oso zapaldua dago bidea eta gainera, bai aurretik eta bai atzetik ere jende dezente daramagu.>

Es evidente que por aquí suele andar mucha gente pues la pista está muy pisada, hoy mismo llevamos mucha gente por delante y por detrás.

Haize hotza nabaria da inguru hauetan eta geldialdirik egiteko tentaziorik ez dugu, jakin bai dakigu geratu ezkero zer gertatuko zaigun.>
www.capraalpina10

El frío viento es notorio en este lugar y no tenemos ninguna tentación de detenernos, pues sabemos que nos pasará si lo hacemos.

porque (es)

Eta uste dut aurkitu dudala erantzuna: Mendiak nire hoberena azaleratzen duelako.>
www.capraalpina10

Y creo haber encontrado la respuesta: Porque la montaña saca lo mejor de mí.

450 cc aterako dizute, eta horrek ez duondoriorik odol-bolumenean, berehala ordezkatzen baita likidoren batedanez gero.>
www.catedralvitoria.com

La extracción será de 450 cc., y no tieneconsecuencias para el volumen sanguíneo porque se repone inmediatamenteal beber líquido.

Ez bakarrik Europar Batasuneko kideak garelako, gero eta globalizatuagoa den mundu baten gaudelako baizik eta, aldi berean, fiskalitateak nazioarteko erakunde guztien agendetan erabateko lehentasun a duela ikusten ari garelako.>
www.conciertoeconomico1

No solo por nuestra pertenencia a la Unión Europea, sino porque estamos en un mundo más globalizado y además estamos viendo que la fiscalidad está entre las prioridades de las agendas de todos los organismos internacionales.

Egia da, bai, diferentzia bat dagoela eta hori da ez dugula parte hartzen 28ek euren artean berdintasunez erabakitzen dituzten eskumen horiek mugatzeko erabakietan, eta hori horrela da parte hartzeari dagokionez berariaz defizit bat dagoelako, lehen ere komentatu dudana, Estatu espainiarrean.>

Cierto que hay una diferencia, y es que no participamos en la toma de decisiones de esa limitación de capacidades que deciden los 28 en igualdad de condiciones, precisamente porque hay un déficit, que es el que comentaba antes, dentro del estado español en esa participación.
www.conciertoeconomico1

Ba, orduak luzatuz, egia delako hemen lana estua eta zaila dela.>

Pues estirando las horas, porque efectivamente el trabajo aquí es exigente.

como (es)

Erreferentzia bezala, guk oinarrizko kanpamentuko 6 gau eta 6 afari, mula zerbitzua eta parkerako garraioa kontratatu genituen.>
www.capraalpina10

Pongo como referencia lo que nosotros contratamos, que consta de 6 noches y 6 cenas en el campamento base, servicio de mulas y el transporte hasta el inicio del parque.

Bigarren hornidura postura iritsi, fruitu lehor batzuk jan eta aurrerantz segitu dugu.>

Hemos llegado al segundo avituallamiento en el que como unos pocos frutos secos y continúo.
www.capraalpina10

Bideak ezkerrera hartzen du oraingoan eta, kartelek ondo dioten bezala, oraintxe igo dugun muinoaren ertzetik jarraitu beharko dugu zaldunaren buruaren mendebalderuntz.>

El camino se tuerce a la izquierda y, como bien indican los carteles continuamente, sigue el filo de la loma que acabamos de ascender hasta los pies de la vertiente oeste de la cabeza del caballero.

Biak batera erori ziren zulora, Douglas eta Hudsonek jarraiturik, denak sokaz loturak baizijoazten.>
www.capraalpina10

Los dos se precipitaron al abismo, seguidos, como no, de Douglas y Hudson, ya que todos iban atados en la misma cuerda.

Nerin herrira (1.293 m) iritsi gara eta gorantz doan pista jarraitzen dugu langa batek bidea oztopatzen digun arte, bertan autoa aparkatzen dugularik. Eguzkitsu bezain hotz dago goiza eta eguzki izpiek ukitu ez duen elurra izoztua dago.>

Una vez llegamos hasta la localidad de Nerín (1.293 m), subimos por la pista hasta que encontramos una barrera que nos impide el paso y donde dejamos el coche. La mañana es tan soleada como fría y la nieve que todavía no ha sido alcanzada por los rayos del sol, se encuentra totalmente helada.

2 eta

Partekatu sareetan:

•  iz. eta [letra del alfabeto griego]