Elhuyar Hiztegia

1 izan, izan, izaten

Partekatu sareetan:

• 1  da ad. ser

izan edo ez izan: ser o no ser

ni ez naiz Laura, Pili baizik: yo no soy Laura, sino Pili

norena da alkandora hori?: ¿de quién es esa camisa?

ordu biak dira: son las dos

• 2  da ad. estar

ez naiz inoiz zure etxean izan: nunca he estado en tu casa

amona ongi da: la abuela está bien

gose naiz: estoy hambriento (tengo hambre)

• 3  da ad. haber

bihar partidua izango da Beotibar pilotalekuan: mañana habrá partido en el frontón Beotibar

zortzietan euskararen aldeko manifestazioa izango da: a las ocho habrá una manifestación a favor del euskera

• 4  da ad. suceder, ocurrir, pasar

istripua izan da Lizarragako mendatean: ha ocurrido un accidente en el puerto de Lizarraga

zer duzu?: ¿qué te pasa?

ba al dakizu sutea nola izan den?: ¿sabes cómo ha ocurrido el incendio?

• 5  da/du ad. infinitivo del verbo auxiliar de modo indicativo para verbos intransitivos

amarekin etorri da: ha venido con su madre

zer gertatu zaio?: ¿qué le ha ocurrido?

haizeak gure paperak eraman ditu: el viento se ha llevado nuestros papeles

ez dio ezer esan: no le ha dicho nada

• 6  da/du ad. (era burutuan) haber solido

askotan etorri izan da mesederen bat eskatzera: muchas veces ha solido venir para pedirnos algún favor

larunbatero bazkaldu izan dut Kiruri jatetxean: he solido comer en el restaurante Kiruri todos los sábados

• 7  du ad. tener

diru asko du: tiene mucho dinero

eguraldi ona dugu: tenemos buen tiempo

urte eta erdi du: tiene un año y medio

zintzo-aurpegia du: tiene cara de bueno

begi urdinak ditu: tiene ojos azules

buruko mina dut: tengo dolor de cabeza

ez dut bazkaltzeko gogorik: no tengo ganas de comer

• -t(z)ea izan
  • -t(z)erik izan
  • direnak eta ez direnak; zirenak eta ez zirenak
  • duela
  • duela asko; duela aspaldi
  • ez da izango!
  • izan ere
  • izan ezik
  • izatekoa izan
  • izatekotan (ere)
  • orain dela/duela

izan, izan, izaten *Adibide guztiak automatikoki lortu dira hemendik: dabilena

...izan erantzuteko galderetan, â€Xâ jarri behar da dagokion erantzunaren ondoren...

...co magistratua erabiliz, omenaldia debekatu eta eragotzi izana , EAJ eta Ertzaintzaren babesarekin. Dena den...

... da eta goian humero eta erradioarekin artikulatzen da eta behean erradioarekin baino ez. Kubituak ...

...re ustez garrantzitsua, egokia eta eraginkorragoa da ikasleek egiten duten zergatik ari diren egiten...

...gure lana udan izan da gehiena. Ohitu naiz bertan gelditzen. Ez zait gustatzen kanpora ...

...o. «Diputazioak izan behar duen papera ez da orain arte eduki izan duena».

... eta soinu fin eta altuetan kaltea nabarmenagoa izaten da; ingurune zaratatsuetan elkarrizketak ulertzerakoan ere ...

...tu. YPG Herriaren Babes Unitateak PKKren adar bat dela uste du Turkiak. Eta Sirian, Rojavan, milizia kurduen kontr...

...maitzean, Haur eta Gazte Literaturara gerturatu zen eta bere lehen argitalpenak Gary Crew idazlearen...

...eharrezkoa den adierazlea. Esaterako, euskara izan da usu euskal nazioaren, lehenik, eta...

ser (es)

Alde batetik bestera gabiltza lekua ezin bilaturik eta erraza ez bada ere, azkenean plataforma txiki bat aurkitu dugu Cascada eta Marbore-ko mendien gurutze bidean. Ezproi batetan aurkitu ere eta bertan dauden harriak kendu eta denda jartzea lortu dugu.>
www.capraalpina10

Por mucho que buscamos no es fácil de encontrar una pequeña plataforma para nuestra tienda y después de mucho tiempo y cerca del cruce de caminos entre los picos de la Cascada y el Marbore, en una faja rocosa encontramos una pequeña plataforma que después de limpiarla de piedras sueltas, conseguimos por fin instalar nuestra tienda.

Gutxi gora behera, oinpetik aterpetxera 40/50 m. daude. Kosta bazaigu ere, Bertol aterpetxean gaude (3.311 m.).>

Calculamos que la distancia de la base del glaciar al refugio puede ser de 40/50 m. Nos ha costado pero hemos llegado al refugio Bertol (3.311 m.).
www.capraalpina10

Eguna garbia dugu eta haizeak indarrez putz egiten badu ere, orokorrean gailur hau zapaldu dugu bakoitzean gertatu oi bezala, aparta da bertatik dugun ikuskizuna. Igotzerik izan dugun hainbat gailur ezagunak zaizkigu: Arlas, Anie, Hiru Erregeen Mahaia, Petrechema, Ginebral de Gamueta, Foya de Gamueta, Gorreta de Gabachos, Anzotiello,>

El día está despejado y aunque el viento sopla con mucha fuerza, como nos ha ocurrido cada vez que hemos pisado su cima, las vistas siguen siendo espectaculares. Reconocemos muchas cimas que hemos tenido la suerte de ascender: Arlas, Anie, Hiru Erregeen Mahaia, Petrechema, Ginebral de Gamueta, Foya de Gamueta, Gorreta de Gabachos, Anzotiello,

Udako egun eder bat dugu, zerua erabat garbi azaldu zaigu eta ibilaldi bat egiteko asmotan atera gara Anayet mendietara.>
www.capraalpina10

Es un bonito día de verano, el cielo esta totalmente despejado y decidimos salir a dar un paseo hasta los picos de Anayet.

Begiratzen dugun edozein aldetara ere ikuskizuna aparta da eta denbora luzez horretan jarduten dugu, ertz hauskorraren zeharkaldia jarraitzea pentsatzen dugun arte, aurri-kusita dugun baino lan gehiago ematen digun arren. Asko kosta bazaigu ere Clot de Hount (3289 m.) gailurrean gara eta Cerbillona lepora jaitsiz (3195 m.), oso ezagunak diren Russell-en zuloak aurrez aurre aurkitzen ditugu. Harkaitzean zulatutakoak eta Russell kondeak denbora luzez erabili zituenak.>

Las vistas son magníficas miremos donde miremos y pasamos un tiempo admirándolas, hasta que decidimos continuar la arista descompuesta, que nos da mucho más trabajo de lo que pensamos. A duras penas hemos llegado hasta el Clot de Hount (3289 m.) y una vez descendemos hasta el collado de Cerbillona (3195 m.) nos encontramos con las famosas grutas Russell, agujeros horadados en la roca y donde el Conde Russell pasaba largas temporadas.

estar (es)

Arroka kalitate onekoa izaten jarraitzen du, hasieran izan dugunarekin zer ikusirik ez duena.>
www.capraalpina10

No presenta grandes complicaciones a pesar de que los parabolts están algo más distanciados.

Denbora gutxira Elena aterpetxera iristen gara (2062 m.), jakin izan bagenu hain gertu zegoela akaso atzo igoko ginateke.>

Al cabo de poco tiempo llegamos al refugio Elena (2062 m.), si hubiéramos sabido que estaba tan cerca quizás hubiéramos subido ayer tarde.
www.capraalpina10

Anekdota hau alde batera utziz, niri esterila etxean ahaztu zitzaidan eta kotxean aurkitu nituen bi manta igo nituen.>

Después de montar la tienda preparamos la cena y en un alarde de limpieza y cautelosidad el agua de la crema de espárragos que estábamos preparando entro en ebullición y lo escupió del cazo a una esterilla nuestra.

Zulora sartzeko ate txiki bat gainditu behar dugu, elurrak beheko zatia estalia dauka eta behin barrenean, harriak izoztuak daude sabaitik erortzen diren ur tantoen erruz eta kontu handiarekin igaro behar ditugu.>
www.capraalpina10

Al agujero se accede a través de una pequeña puerta que la nieve ha tapado su parte inferior, una vez dentro tenemos que tener mucho cuidado porque las piedras están totalmente heladas debido al goteo incesante del agua del techo.

Lasai, indarrez eta optimista sentitzen nintzen.>

Estaba tranquilo, estaba con muchas fuerzas y muy optimista.

haber (es)

7etan esnatu naiz berriz.>

Me han vuelto a despertar a las 7.
www.capraalpina10

Lehenen doan emakumearen parera iritsi da Beñat eta bat batean emakumea desagertu da, pitzadura batek irentsi du.>
www.capraalpina10

Cuando va caminando en paralelo con la mujer que va primera en la cordada, para cuando nos damos cuenta desaparece, se la ha tragado completamente una grieta.

suceder (es)

Alabaina, irekitzeko puntu berriak bilatzea da arku baten joera naturala, eta horixe gertatu da denbora pasa ahala.>
www.catedralvitoria.com

Sin embargo, la tendencia natural de un arco es buscar nuevos puntos por los que abrirse, algo que ha sucedido con el paso del tiempo.

Nire nobelan gertatzen dena, Gasteizko katedralean ere jazo zen".>

Lo que sucede en mi novela también ocurrió en la catedral de Vitoria", añadió.
www.catedralvitoria.com

Rey abadearen ondoren, taldearen buruzagitza hainbat zuzendariren eskuegon da, horien artean: David Godfroid, Kapitolioko Haurren Koruarenegungo zuzendaria; Wilfried Busaal eta azken bi urtez geroztik,Victoria Digon.>

Varios directores han sucedido al abad Rey a la cabeza del grupo, entreellos David Godfroid, el actual director del Coro de Niñosdel Capitole, Wilfried Busaal, y desde hace dos años,Victoria Digon.

Formularen abantaila honetan datza, eguneko jatorrizko egunkari osoaren kopia izan daitekeela eskuetan goizean goizetik, herrialde hartan bertan izango bagina bezala.>
www.ermua.es

La ventaja de esta fórmula frente a las ediciones digitales es que se puede tener el periódico completo y no un resumen -como sucede con las ediciones digitales- desde primera hora de la mañana, como si se estuviera en el país de origen.

Nolanahi ere, giroa berotzen joateko, bihartik hasi eta patroiaren bezperara eta egun nagusira arte ekintza ugari izango dira bata bestearen atzean.>

No obstante, para ir abriendo boca y caldeando el ambiente desde mañana se sucederán los actos festivos, hasta llegar al cenit en esos días centrales.

ocurrir (es)

Lehenbailehen zulotik ateratzea pentsatu dugu, beste bat gure gainera eror ez dadin. Beste aldean elur mantua ikusgarria da eta bertatik ibiltzea oso zaila.>
www.capraalpina10

Decidimos salir cuanto antes del túnel, no vaya a ser que se le ocurra caer a otra y nos pille de lleno. Al otro lado el manto de nieve es espectacular y caminar resulta ciertamente complicado.

Bat lasai dagoenean eta buruhasuterik ez duenenan denbora gelditzen dela dirudi, ori da guri gertatu zaiguna eta konturatzerako denbora dezente pasa da. Jaitsiera igo dugun bide berdinetik egiten dugu eta minutu batzuek geroago bi Anayeten lepoan gaude.>

Cuando uno esta tranquilo y no tiene preocupaciones es como si el tiempo se detuviera, es lo que nos ha ocurrido y para cuando nos hemos dado cuenta ha pasado un buen rato. Comenzamos el descenso por el mismo itinerario utilizado para la subida y en pocos minutos volvemos a estar en el collado.
www.capraalpina10

Bertan jendetza handia ikusten dugu eta zer gertatzen den ikustera gerturatu.>

Vemos amontonada mucha gente y nos acercamos a ver qué es lo que ocurre.

Ez da leku hoberena hau gerta dadin.>
www.capraalpina10

Mal sitio para que ocurra esto.

Halako galderak bururatu izan zaizkie maiz egileei animalien bizimoduei erreparatzean, baldintza gogorretan aurrera ateratzeko gai direla ikusirik batez ere.>
www.enpresa-donostia.ehu.es

Preguntas como estas se les han ocurrido a los autores al observar los modos de vida de los animales, sobre todo tras observar que son capaces de salir con vida en condiciones muy difíciles.

pasar (es)

www.capraalpina10

Berriz ere uharrarekin aurkitzen gara, baina oraingoan ur gehiago dakar eta zeharkaldia zaildu egiten digu, ez da erraza busti gabe zeharkatzea.>

Volvemos a encontrarnos con el torrente, pero esta vez trae mucha más agua y eso dificulta su paso, no siempre es fácil pasar sin mojarse.
www.capraalpina10

Minutu batzuk geroago Troumouse-ko Ama Birjinaren aurretik goaz eta dagoeneko bide lasaiago batetik, goizean aparkalekuan utzi dugun kotxera iritsi gara.>

En unos minutos conseguimos pasar por delante de la Virgen de Troumouse y ya por terreno mucho más agradecido, llegamos hasta donde tenemos el coche en el aparcamiento 7h.

Itxuraz saiakera egiteko eguna iritsi zaigu eta Gavarnien oporretan gaudela aprobetxatuz, eguna jarri dugu horretarako.>
www.capraalpina10

Parece ser que ha llegado el día de intentarlo y aprovechando que estamos en Gavarnie pasando unos días de vacaciones, ponemos fecha para el intento.

Pasa zaigun guzia kontutan izanik, berandu atera, 45´geldirik egon erauntsiaren ondorioz, glaziarra zeharkatzeko arazoak, marka guziak hautsi ditugu.>

Con todo lo que nos ha pasado, salir tarde, tener que estar parados por la tormenta, problemas al cruzar el glaciar, hemos llegado en un tiempo récord.

tener (es)

www.capraalpina10

Bere hitz egiteko moduaren arabera, nahiago izango duela punta txikia igo ohartu naiz, batez ere, taldekide batzuk ez dijoaztela hain indartsu ikusi ondoren.>

Por lo que comenta nuestro guía Ruso Ivan, parece que prefiere que subamos a la cima pequeña, viendo las fuerzas que tienen algunos del grupo.
www.capraalpina10

Deskribapena: Gredos Zirkuan kokatua dago 1.940 m altueran. Glaziar jatorria du eta sakonera 6,5 m-koa da.>
www.capraalpina10

Descripción: Esta ubicada en el Circo de Gredos a una altura de 1.940 m. Tiene un origen glaciar y su profundidad máxima es de 6,5 m.

Gailurreko argazkiak atera ahal izateko txandatu beharrean gara, 4:20 h.>

Para poder sacar la foto de cima, incluso nos tenemos que turnar, 4:20 h.

2 izan

Partekatu sareetan:

izan *Adibide guztiak automatikoki lortu dira hemendik: dabilena

...o. «Diputazioak izan behar duen papera ez da orain arte eduki izan duena».

ser (es)

esencia (es)

Aldebikotasuna Ekonomia Itunaren funtsa da eta, aldi berean, bere benetako sustrai historikoa da.>
www.conciertoeconomico1

La bilateralidad es la esencia del Concierto Económico y esa es su verdadera raíz histórica.

Antzina, erretxina erauzten zitzaion, trementina-esentzia edo popularki deitzen dugun agoarrasa fabrikatzeko.>
www.ermua.es

De antiguo han sido empleados en la extracción de resina para la fabricación de la esencia de trementina o aguarrás.

Langileen parte hartzea: langileria entitatearen mamia da eta bere konpromisoa beren trebeziak entitatearen mesederako erabiltzea ahalbideratzen du.>

Participación del personal: el personal constituye la esencia de la organización y su compromiso posibilita la utilización de sus habilidades en beneficio de la misma.
www.ermua.es

Julián Maríasen esaldi horrek izaki hiritarraren esentzia dauka barruan eta bizi garen hiria mantendu eta hobetu beharra aipatzen du zeharka, aurrekoengandik jasotakoa baino hiri antolatuagoa, atseginagoa eta ederragoa utz diezaiegun gure seme-alabei.>

Esta frase de Julián Marías encierra en sí misma la esencia del ser ciudadano y hace alusión a la necesidad de conservar y mejorar la ciudad que habitamos para dejar a nuestros hijos e hijas una Villa más ordenada, agradable y bonita que la que recibimos de nuestros predecesores.

Jaia barrutik ondo ezagutu eta gozatu ahal izateko, aurten ere jendearen parte hartzea bultzatu nahi izan da, hainbat talde ekintza antolatuz.>
www.euskalkultura.com

Para poder disfrutar y conocer la esencia del festival de una manera más personal, la edición de este año vuelve a contar con una extensa gama de actividades para realizar en grupo.

sustancia (es)

Sarritan jai-giroan arrisku-faktore gehiago egoten da, besteak beste, hainbat substantzia kontsumitzen direlako, eta hori hain zuzen ere da kanpaina hau asteburuan egitearen zergatia.>
www.ermua.es

El motivo de llevar a cabo la campaña el fin de semana, se sustenta en que los espacios festivos, en muchas ocasiones se convierten en espacios en los que se desarrollan mayores factores de riesgo debido, entre otras cosas, al consumo de diversos tipos de sustancias.

Jarraian hainbat helbide interesgarri eskaintzen dira. Helbide horietan sustantziei, horien propietateei, arriskuei eta prebentzio moduei buruzko informazioa ‘online' jaso ditzakezue:>

A continuación, se exponen algunas direcciones de interés para obtener información online sobre sustancias, sus propiedades, sus riesgos y la prevención:
www.ermua.es

Animalia bat agresioz edo substantzia toxikoak emanez hiltzea; eremu eta bide publikoetan substantzia toxikoak biltzea; animaliei min egitea, ekintza krudelak edo tratu txarrak eragitea, animalia norberarena izan edo inorena izan, etxekoa izan, etxekotua izan edo basatia izan, elkarrekin bizi izan nahiz gatibu eduki.>

Causarles la muerte mediante actos de agresión o suministro de sustancias tóxicas; el depósito de sustancias tóxicas en vías y espacios públicos; causar daños, cometer actos de crueldad o inferir malos tratos a los animales, propios o ajenos, domésticos, domesticados o salvajes, en régimen de convivencia o cautividad.

Berrerabiltzeko hondakin urak erabiltzera bideraturiko tratamenduaren ikuspegi nagusia mikroorganismo patogenoak (bakterio, birus, protozoo edo helminte jatorrikoak) hein handi batean murriztea da. Horrez gain, usain txarrak eta berrerabiltze praktikan eragin negatiboa izan dezaketen beste gai batzuk ezabatzea ere helburu du; hala nola, ihinztagailuak eta tanta erortze bidezko ureztapenerako pitak trabatzen dituzten solido esekiak.>
www.ermua.es

El tratamiento de las aguas residuales para fines de reutilización tiene como enfoque principal la reducción considerable de los microorganismos patógenos, sean de origen bacteriano, viral, de protozoos o helmintos, además de la eliminación de malos olores u otras sustancias que pudiesen tener un efecto negativo en la práctica de la reutilización cómo los sólidos en suspensión que obstruyen los aspersores o las boquillas para el riego por goteo.

Horrez gain, etengabe erreakzio kimikoak sortarazten ditugu, esaterako jaten dugun bakoitzean, gure elikagaiak substantzia eta mantenugaiak dauzkate, horiek konbinatzen direnean mugitzeko nahiz gure eguneroko jarduerak egin ahal izateko energia ematen dizkigutelarik.>

Además generamos constantemente reacciones químicas a nuestro alrededor, como, por ejemplo, cuando comemos, cada uno de nuestros alimentos contienen sustancias y nutrientes que al combinarse nos dan energía y nos hacen tener la fuerza suficiente para movernos y realizar todas nuestras actividades.

ente (es)

Hortaz, izaera berberekoak diren eta euren banderak gorde dituzten beste hainbat erakunderekin konparatuz soilik ezarri ahal dugu zein izan ziren Ermukoak.>
www.ermua.es

Por lo que sólo haciendo un ejercicio de comparación con otros entes de igual condición y que han conservado sus banderas, podemos en cierta medida establecer cuáles fueron los de Ermua.

Nortasun juridikorik gabeko erakundeek subjektu ezberdin gisa jarduten badute, orduan erakunde horietako kidea edo kideak hirugarrenak izango dira.>

En el caso de entes sin personalidad jurídica que actúen en el tráfico como sujetos diferenciados, se considerará tercero a las persona o personas integrantes de los mismos.
www.ermua.es

Nortasun juridikorik ez duten erakundeek subjektu ezberdin gisa jarduten badute, orduan erakunde horietako kidea edo kideak hirugarrenak izango dira.>

En el caso de entes sin personalidad jurídica que actúen en el tráfico como sujetos diferenciados, se considerará tercero a la persona o personas integrantes de los mismos.

Aurreko taulan agertzen da geologia unitateen –Euskal Energiaren Erakundeak egindako 1:25.000 eskalako mapa geologikoetatik hartutakoak– eta litologia unitateen artean dagoen elkarrekikotasuna.>
www.ermua.es

En la tabla anterior se representa la correspondencia entre las unidades geológicas -obtenidas de los mapas geológicos a escala 1:25.000 realizadas por el Ente Vasco de la Energía- y las unidades litológicas.

Onetsitako egitasmoak egiteko behar diren giza baliabideak (kudeatzaileak, irakasleak, administrariak, monitoreak nahiz onuradunak, udalarekin lan-harremana dituztenak edo ez) bilatu eta hautatzen dira, erakunde sustatzaileengandik jasotako jarraibideak aintzat hartuta.>

Búsqueda y selección de los recursos humanos necesarios para la realización de los proyectos aprobados, tanto el personal gestor, docente, administrativo, monitor como beneficiario con o sin relación laboral con el Ayuntamiento, de acuerdo con las instrucciones recibidas por los entes promotores.

realidad (es)

Egilearen biografia ere azaltzen da liburuan garaiko Ekonomi Itunaren errealitate ekonomiko eta administratiboaren azterketan erreferenteetakoa izan baitzen.>
www.conciertoeconomico1

Este libro también contiene un perfil biográfico del autor por ser uno de los personajes de referencia en el análisis de la realidad económica y administrativa del Concierto Económico de la época.

Hiri eta herri bakoitzak "erlazio sistema" bat osatzen du, non inguru zehatz batetan indar eragileak elkartzen dira (sektore ekonomikoak eta biztanleria) ingurugiroan presioak eragiteko (lurraldearen erabilera, baliobideen konsumoa, hondakinak...) egoera jakin bat sortaraziz eta zuzendu beharreko inpaktuak ere sortuz.>
www.cuadrilladeanana9

Cada ciudad y cada pueblo conforma un sistema interrelacionado donde en un entorno concreto confluyen fuerzas motrices (SECTORES ECONÓMICOS y POBLACIÓN), que ejercen presiones sobre el medio (USOS del TERRITORIO, CONSUMO de RECURSOS, RESIDUOS...) generando un estado (REALIDAD del MEDIO AMBIENTE RURAL Y URBANO) y unos impactos a los que hay que dar respuesta a través de políticas sectoriales, etc.

Proiektua burutzeko erabilitako metodologia dorrearen ezagutza sakonean oinarritzen da, bai egungo eraikitze errealitatearen ikuspegitik zein dorrearen ezagutza arkeologiko eta historikoaren aldetik.>

La metodología empleada en la elaboración del proyecto se basa en el conocimiento exhaustivo de la torre, tanto desde el punto de vista de la realidad constructiva actual como desde conocimiento arqueológico e histórico de la torre.
www.cuadrilladeanana9

Lurraldearen hasierako egoera ezagutu eta aztertu, ingurua Lekuko Sistema Integratu bat bezala konsideratuz (hau da, gizarte, ekonomia eta ingurugiroaren aldagaiak bateratzen dituen sistema bat).>

Conocer y evaluar su realidad, el estado inicial del territorio, considerándolo como un Sistema Integrado Local (un sistema que integra los aspectos sociales, económicos y ambientales).

Caramésen irudiek errealitatearen pusketak dira, elkar aurkitzeak...>
www.catedralvitoria.com

Las imágenes que su mirada nos regala son fragmentos de realidad, encuentros,...